kwasy omega-3

Kwasy Omega-3 a zdrowie psychiczne

6

Wiadomo powszechnie o korzystnym wpływie kwasów tłuszczowych omega-3 na układ krążenia, ale nie wszyscy wiedzą, że te związki mają również pozytywny wpływ na zdrowie psychiczne.

Układ nerwowy zawiera ponad 60% kwasów tłuszczowych, z czego 30% to kwasy tłuszczowe wielonienasycone, do których zalicza się kwasy omega-3. Biorą one udział w syntezie neuroprzekaźników, ich degradacji oraz w procesie wychwytu zwrotnego. Wielonienasycone kwasy tłuszczowe stanowią też 20% suchej masy mózgu.

Zdolności poznawcze

Wiele badań wskazuje, że dieta bogata w kwasy tłuszczowe omega-3 pozytywnie wpływa na funkcjonowanie poznawcze. Whalley i współpracownicy zbadali sprawność intelektualną u 64-latków, których zdolności intelektualne zostały zbadane również w dzieciństwie, kiedy mieli 11 lat. Lepsze wyniki w testach uzyskały te osoby, które przyjmowały regularnie suplementy diety, zwłaszcza olej rybi. Podobne wyniki uzyskali norwescy badacze, którzy przebadali siedmioma testami zdolności poznawczych ponad 2000 zdrowych osób w wieku powyżej 70 lat. We wszystkich testach lepsze wyniki uzyskały osoby, które w wywiadzie na temat swojej diety przyznały, że często spożywają ryby (co najmniej 10g na dobę). Holenderscy badacze pokazali natomiast, że u osób po 50. roku życia, które mają wysokie stężenie kwasów omega-3 w osoczu następuje wolniejsze tempo spadku zdolności poznawczych, charakterystyczne dla starszych ludzi, niż u osób, których stężenie tych kwasów w osoczu jest niższe.

Korzystny wpływ kwasów omega-3 na funkcjonowanie poznawcze pokazują również badania eksperymentalne. Włoscy badacze przez 35 dni podawali jednej grupie osób (w wieku 22-51 lat) suplementy diety zawierające 4g kwasów omega-3 (konkretnie były to kwasy EPA i DHA), a drugiej grupie osób placebo. Na początku eksperymentu oraz po 35 dniach zbadano m.in. ich czas reakcji w testach uwagi, nastrój oraz przeprowadzono badania krwi i EEG. Osoby, które przyjmowały kwasy tłuszczowe osiągnęły po zakończeniu eksperymentu lepsze wyniki w testach uwagi, poprawił się także ich nastrój. Miały niższy poziom gniewu, lęku, zmęczenia, depresji i zakłopotania oraz wyższy poziom wigoru. Również badania EEG pokazały u tych osób pozytywny wpływ przyjmowania suplementu diety.

Depresja

Kwasy tłuszczowe omega-3 polepszają nastrój nie tylko u zdrowych osób, ale również zmniejszają objawy u osób z depresją. Badania w Kanadzie wykazały, że podawanie przez 8 tygodni tabletek z kwasami tłuszczowymi EPA i DHA jest tak samo skuteczne jak zażywanie typowych leków antydepresyjnych. Amerykańskie Stowarzyszenie Psychiatrów zaleca 1 g dziennie EPA + DHA jako uzupełnienie farmakologicznego leczenia depresji.

Agresja

Według badań dieta bogata w kwasy omega-3 może również zredukować impulsywne zachowania. Dowodzą tego m.in. badania Gescha z Uniwersytetu w Oxfordzie. Przeprowadził on eksperyment wśród ponad 200 młodych więźniów. Połowie z nich zmieniono dietę, urozmaicając posiłki oraz dodając suplementy z witaminami, solami mineralnymi oraz kwasami tłuszczowymi omega-3, natomiast druga połowa nie miała żadnych zmian w diecie i zażywała placebo. W grupie, która przyjmowała suplementy zaobserwowano znaczny spadek agresji, która powróciła jednak do początkowego poziomu po zakończeniu eksperymentu i powrocie do starej diety. Podobnie, z danych statystycznych zebranych przez Hibbelna, wynika, że osoby, które w dzieciństwie jadły dużo ryb, są mniej agresywne, rzadziej figurują w policyjnych kartotekach i rzadziej popełniają przestępstwa.

Bibliografia:
  1. Agnieszka Wilczyńska (2012) Kwasy tłuszczowe w diecie człowieka a jego funkcjonowanie poznawcze i emocjonalne. Neuropsychiatria i Neuropsychologia, 7(1), 35-42
  2. Suplementy złożone z omega-3 dowodzą, że są skuteczne przeciwko depresji

Zainteresuje Cię też:

6 komentarzy

  1. Webowy.net 06-03-2013 at 14:35

    Jako weganin muszę stanowczo sprzeciwić się propagandzie i twierdzeniu, że kwasy Omega-3 znajdują się tylko w rybach. Jest wiele innych, roślinnych źródeł tego dobrodziejstwa.

    Poza tym tek jest (jak zawsze) dobry.

  2. Maja Kochanowska 07-03-2013 at 09:38

    Nie miałam zamiaru twierdzić, że są tylko w rybach. Wstawiłam takie zdjęcie, jako taki symbol kwasów omega-3, bo głównie z rybami są kojarzone, ale oczywiście, że są jeszcze w innych produktach :)

  3. Kreatywny Kognitywista 25-10-2013 at 22:47

    Nie miałam pojęcia, że kwasy omega-3 tak wpływają na osoby z depresją.
    Bardzo dobry tekst, na pewno poszukam jeszcze innych badań.

  4. omega 3 28-12-2013 at 22:54

    Za kwestie związane z oddziaływaniem w mózgu jest odpowiedzialny głównie DHA. Jest znacznie więcej dowodów, że to ten kwas omega 3 pomaga w depresji, lesze uczeniu, wspomaga wzrok, etc.

  5. Daria 31-05-2014 at 10:12

    Nie lubię ryb, więc kwasy omega dostarczam sobie w postaci tranu Gal, ale również w innych produktach, które go zawierają.

  6. Brahmi 12-01-2015 at 21:06

    Na depresję wg mnie pomocne są – indyjskie Brahmi – w proszku lub w tabletkach. Przykładowo http://www.himalayaherbs.pl/zdrowie-ogolne/28-brahmi-himalaya-pamiec-nerwice-stres.html lub http://www.indyjska-recepta.com/search.php?orderby=position&orderway=desc&search_query=brahmi&submit_search=Szukaj&gclid=CIWi8vLzu64CFcfwzAodyT-OAA

    Oraz – W codziennym jadłospisie nie powinno brakować produktów bogatych w substancje korzystnie wpływające na nastrój. Są nimi przede wszystkim:
    – Węglowodany złożone obecne m. in. w: bananach, brązowym ryżu, kaszy gryczanej, daktylach, ziemniakach, kukurydzy, płatkach owsianych.
    – Nienasycone kwasy tłuszczowe, w które bogate są: ryby, orzechy, awokado, różnego rodzaju nasiona.
    – Magnez obecny w amarantusie, soi, zielonych warzywach, suszonych figach, pełnym ziarnie zbóż, orzechach.
    – Tryptofan (podnosi stężenie hormonu szczęścia) obecny w brązowym ryżu, jajkach, zarodkach pszennych, bananach, orzechach i awokado.
    – Selen, w który bogate są orzechy brazylijskie, masło, ryby i skorupiaki, pełne ziarna zbóż, nasiona słonecznika.

    Warto mieć zapas:

    – Bogatych w magnez przypraw, przede wszystkim: bazylii, kardamonu, imbiru, czarnego pieprzu i liści laurowych.
    – Herbatek z pokrzywy i mniszka lekarskiego, które wspomogą pracę wątroby.
    – Dziurawca, ważne by przyjmować go (postaci naparu) przez dłuższy czas.

Chcesz coś dodać? Pisz :)

Adres e-mail nie będzie publikowany. Przed dodaniem komentarza rozwiąż równanie matematyczne, aby pokazać, że nie jesteś botem.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.